De werkgroep vrouwen van Stichting Prisma West-Brabant en de Unie Van Betrokken Ouders (UVBO) hebben op 18 januari een Turkse culturele avond voor vrouwen georganiseerd in buurthuis De Wegwijzer in Breda.

Het doel was om mensen met verschillende achtergronden met elkaar in contact te brengen en elkaar beter te leren kennen. Het programma van de Turkse avond bestond uit diverse culturele en culinaire activiteiten. Er werd aandacht besteed aan Turkse tradities en de henna-avond als onderdeel van een Turkse bruiloft werd nagedaan. Verder werden er folkloristische dansjes uitgevoerd waaraan iedereen kon deelnemen. Een deel van de zaal was voor de gelegenheid ingericht met Turkse zitkussens waarop men kon zitten onder het genot van Turkse koffie of thee.

Er waren veel traditionele gerechten uit diverse streken van Turkije bereid die men kon proeven. Sommige van deze gerechten werden ter plaatse gemaakt. De meeste gerechten zijn verbonden aan bijzondere gebeurtenissen in de geschiedenis en de ingrediënten daarvan zijn afhankelijk van het plaatselijke klimaat en landschap: ‘asure’, dat in grote hoeveelheden wordt gemaakt en wordt verspreid onder buren, kennissen, familie, vrienden, collega’s als symbool van het “delen met elkaar” om bepaalde religieuze gebeurtenissen te herdenken, ‘cigkofte’ dat in het zuidoosten van Turkije vaak tijdens bijeenkomsten in vriendenkring wordt bereid en een sociale functie heeft. Tijdens dit samenzijn worden er vraagstukken of kwesties besproken of gewoonweg muziek gemaakt en ontspannen. Verder waren er o.a. ‘kunefe’ uit de stad Hatay waar de kaas vandaan komt die erin hoort en natuurlijk ‘gozleme’, een pannekoek met vulling die op een plaat wordt gebakken.

cultureel-b

Onder het grote aantal bezoekers (ca. 80) waren er onder andere schooldirecteuren, onderwijzers en politici. Bezoekers van de culturele avond waren zeer enthousiast over het culturele evenement dat een mix was van informatie, eten en ontspanning. De werkgroep van vrijwilligers die deze avond heeft georganiseerd is erg tevreden met het resultaat en hoopt dit soort activiteiten in de toekomst voort te zetten om daarmee een bijdrage te leveren aan wederzijds respect en dialoog tussen mensen uit verschillende culturen.

Zie ook: